VELKÝ PŘÍBĚH: Muž, který zachránil tenis, chce spasit i fotbal

Ten příběh začal v roce 1990. U jeho zrodu stála křivda. Britský student Paul Hawkins byl tehdy zároveň poloprofesionálním hráčem kriketu. V jednom z utkání ho jako pálkaře rozhodčí poškodil svým výrokem a nastartoval tím revoluční změny ve sportu.
VELKÝ PŘÍBĚH: Muž, který zachránil tenis, chce spasit i fotbal

Většina z nás by na chybné rozhodnutí sudího reagovala ječením, nadávkami případně vrháním jakýchkoli předmětů, které by byly po ruce. Hawkins neudělal nic z toho. Jako student oboru umělá inteligence se raději zamyslel nad tím, jak podobné chyby ve sportu eliminovat.

O devět let později už pracoval ve výzkumném centru, kde se jeho myšlenka začala pomalu měnit ve skutečnost. Vyvinul systém kamer, které dokázaly sledovat dráhu letícího míčku i ve vysoké rychlosti a spolu se sofistikovaným počítačovým programem nastínil cestu, kudy se bude ubírat kontrola sporných momentů v budoucnosti.

Podle jeho jména dostal systém i název – Hawk-Eye - jestřábí oko. Jeho prvotní idea se týkala samozřejmě kriketu. Poprvé se technologie uplatnila v akci během kriketového utkání mezi Anglií a Pákistánem v květnu 2001. Pár let nato se jestřábí oko začalo používat i při tenisových duelech.

Impulsem pro zavedení technologie do tenisového prostředí bylo utkání Sereny Williamsové s Jennifer Capriatiovou na US Open v roce 2004. Televizní záběry tehdy odhalily neuvěřitelný počet omylů rozhodčích a tak o dva roky později už na stejném Grand Slamu mělo jestřábí oko své pevné místo.

Systém je rychlý, přesný a neobejde se bez něj žádný důležitý turnaj. Jestřábí oko dohlíželo na dopady míčků během nedávného fedcupového finále českých tenistek se Srbkami a stejně tak bylo v pohotovosti při finálovém boji o Davisův pohár, v němž Češi v Praze hostili Španěly.

5 tenistů v důchodu. Co dělají Borg, Safin či Agassi po skončení kariéry?

5 tenistů v důchodu. Co dělají Borg, Safin či Agassi po skončení kariéry?

Hawkins se snaží prosadit tuto technologii i do fotbalového prostředí. Jako Angličan má v dobré paměti mistrovství světa v roce 2010, kdy ve střetnutí s Německem vstřelil Frank Lampard nádherný a naprosto regulérní gól, který rozhodčí neuznal, protože neviděl míč za brankovou čárou.

Miliony fotbalových fanoušků od té doby požadují zavedení moderních technologií do fotbalu, ale světová fotbalová federace FIFA na toto volání dlouho nechtěla slyšet. Až předloni v létě schválili bafuňáři zkoušky jestřábího oka a konkurenčního systému GoalRef, které mají dohlížet na to, zda míč přešel brankovou čáru. Signál z jestřábího oka, a tedy i přesný verdikt, bude mít arbitr díky speciálním hodinkám ve vteřině k dispozici.

Paul Hawkins by měl možná kriketovému sudímu, který ho v roce 1990 svým výrokem „zařízl“, uctivě poděkovat. Za jeho technologii totiž předloni zaplatila společnost Sony 32 milionů dolarů, přičemž tvůrce systému zůstává nadále ředitelem společnosti.

Stvořitel jestřábího oka se teď dívá směrem k dalším sportovním oblastem, z nichž chce odstranit lidskou omylnost a nedokonalost smyslů. Podle jeho názoru by bylo možné, aby systém rychle a přesně vyhodnocoval ofsajdy na fotbalových trávnících nebo auty na basebalových hřištích.

Může to znít nesmyslně nebo neuvěřitelně, ale možná, že díky Hawkinsově prvotnímu nápadu budou některé sporty v blízké budoucnosti rozhodovat už hlavně počítače. A lidští rozhodčí budou jen zvedat tabulky při střídání hráčů na fotbalovém hřišti…

Foto: Profimedia.cz

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

~/PubSystem.Controls.Run.GenericDataView/RelatedArticlesByTag.ascx
System.Web.HttpCompileException
d:\Inetpub\mfapp\www.sportburger.cz_3.0\PubSystem.Controls.Run.GenericDataView\RelatedArticlesByTag.ascx(70): error CS0117: 'PubSystem.CNCUtils' does not contain a definition for 'GetiSportArticles'
System.Web
at System.Web.Compilation.BuildManager.PostProcessFoundBuildResult(BuildResult result, Boolean keyFromVPP, VirtualPath virtualPath) at System.Web.Compilation.BuildManager.GetBuildResultFromCacheInternal(String cacheKey, Boolean keyFromVPP, VirtualPath virtualPath, Int64 hashCode) at System.Web.Compilation.BuildManager.GetVPathBuildResultInternal(VirtualPath virtualPath, Boolean noBuild, Boolean allowCrossApp, Boolean allowBuildInPrecompile) at System.Web.Compilation.BuildManager.GetVPathBuildResultWithNoAssert(HttpContext context, VirtualPath virtualPath, Boolean noBuild, Boolean allowCrossApp, Boolean allowBuildInPrecompile) at System.Web.UI.TemplateControl.LoadControl(VirtualPath virtualPath) at PubSystem.Controls.Run.CacheControl.CreateChildControls()

Top videa

Nejlepší fotbalista v lize: Koho zvolili redaktoři Sportu?

Nejčtenější články

VIDEO: Nepřekonatelné! Toto je nejlepší intro v historii EA Sports a hry NHL

VIDEO: Nepřekonatelné! Toto je nejlepší intro v historii EA Sports a hry NHL

Doba jde neustále kupředu. Lidé z EA Sports pořád něco vylepšují a snaží se o to, aby se virtuální Crosby, Ovečkin a Kane co nejméně lišili od reality. Vše mají promakané do těch nejmenších detailů a rok co rok chystají pro pařmeny parádní hodiny zábavy.

18.  3.  2020 | | 5 N/A
VIDEO: Když krása střídá nádheru. Toto je 5 nejlepších nájezdů v extraligové historii

VIDEO: Když krása střídá nádheru. Toto je 5 nejlepších nájezdů v extraligové…

Někteří hráči je moc v lásce nemají, jiní se v nich naopak doslova vyžívají. Samostatné nájezdy dokážou nabídnout úžasnou podívanou, o čemž už jsme se několikrát přesvědčili také v české extralize.

31.  3.  2020 | | 4 N/A
Měli smůlu. 8 výborných českých hokejistů, kteří nikdy nevyhráli mistrovství světa

Měli smůlu. 8 výborných českých hokejistů, kteří nikdy nevyhráli mistrovství…

Česká reprezentace vybojovala šest zlatých medailí z mistrovství světa. Nejcennější kovy mají ve své sbírce takoví velikáni jako Jaromír Jágr, Martin Straka, Jakub Voráček či Tomáš Vokoun, je však i řada vynikajících hráčů, kteří na zlato nikdy nedosáhli.

15.  3.  2020 |

Live výsledky

Live výsledky - Onlajny.com