Převálcují e-sporty tradiční sporty? Ta doba možná není tak daleko

Loni v srpnu se uskutečnil ve Spojených státech turnaj, který potvrdil směrování sportovního světa do nové éry. V Seattlu se střetlo 18 nejlepších týmů z celé planety ve hře Dota 2. Bojovalo se o prize money ve výši 24,79 milionů dolarů, souboje vysílala v přímém přenosu televize ESPN a sledovalo je několik desítek milionů diváků.
Převálcují e-sporty tradiční sporty? Ta doba možná není tak daleko

Vítězem International 2017 Dota 2 se stal nizozemský tým Team Liquid, který si odnesl jako prémii za vítězství téměř 11 milionů dolarů, což je částka překonávající odměny za výhru na velkých tenisových turnajich. O akci informovaly hlavní zpravodajské kanály na celém světě a kromě diváků u televizních obrazovek a na internetu ji sledoval zaplněný stadion v Seattlu.

E-sporty vs. tradiční sporty

E-sporty se staly během posledních patnácti let celosvětovým fenoménem. Těží z technologické evoluce, rychlého připojení k internetu a snadné dostupnosti bezplatných her. Není divu, že počet hráčů a diváků e-sportů na celém světě exponenciálně roste. Díky institucionální podpoře e-sportů už získali například v Jižní Koreji nebo ve Spojených státech hráči status profesionálního sportovce.

Každým rokem se koná na celém světě stále víc a stále větších turnajů, v nichž se točí víc peněz. Vytrvalý růst e-sportů potvrzuje, že nejde jen o výstřelek. Nabízí se tedy otázka, zda mají potenciál, aby jednou převálcovaly tradiční sporty.

Přístup všude a kdykoliv

Zatímco televizní diváci musí často platit za to, aby mohli vidět fotbal, hokej, basketbal a jiné sporty na své obrazovce, internet nabízí prostředí, v němž si uživatel zvykl na bezplatnou dostupnost k téměř jakémukoli obsahu. Je to ideální prostor pro sledování e-sportovního zápolení na nejrůznějších platformách. Zisk portálů pramení z reklamy, případně z předplatného za další uživatelské funkce či nadstandardní obsah.

Divák má dnes k dispozici stovky (ne-li tisíce) kanálů, kde může zdarma sledovat e-sporty. Na rozdíl od tradičních sportů, které rostly pod záštitou televizních společností, jež skupovaly vysílací práva, elektronické sporty těží z otevřené a všeobjímající architektury internetu.

Chcete-li se zapojit do e-sportovního dění, všechno, co potřebujete, je počítač s připojením na internet. Většina populárních e-sportovních titulů je zdarma a ty, které je třeba zakoupit, jako například StarCraft II nebo Counter Strike: Global Offensive, je stále ještě relativně levná ve srovnání s náklady na skutečné sportování.

VIDEO: Světový rekord. Týpek smažil pět videoher na pěti konzolích najednou

VIDEO: Světový rekord. Týpek smažil pět videoher na pěti konzolích najednou

Dostat se do hry je snadné. Ke spojení s online komunitou stačí pár kliknutí myší. Výuková videa, strategie a další věci potřebné ke zdokonalení, jsou široce dostupné na YouTube a dalších volně přístupných zdrojích.

Obrovskou předností je flexibilita. Připojíte se k serveru a můžete hrát s lidmi z celého světa, aniž byste museli dodržovat nějaký časový plán. Právě obrovský dosah a jednoduchost jsou důvodem, proč e-sporty rostou tak rychle. Kromě toho prakticky neexistují fyzikální omezení - nemusí vás zajímat, zda venku lije, nebo je hic k zalknutí. Pokud funguje elektrická síť, je všechno v pořádku.

Přechod z on-line na off-line

Ve Spojených státech je stále více barů a hospod, kde je možné sledovat e-sporty na obrazovkách. Stadiony, které obvykle hostí běžné sportovní akce, jsou často využívány e-sportovními organizátory, protože fanouškovská základna Electronic Sports League rychle roste. Turnaj ve hře Dota 2 už například hostila prestižní Madison Square Garden v New Yorku, kde hrávají své zápasy hokejisté Rangers a basketbalisté Knicks.

V podobném měřítku se nesou finále v nejpopulárnějším e-sportu. League of Legends se před pár lety uskutečnilo ve Staples center v Los Angeles s kapacitou 21 tisíc míst, kde hrají své zápasy například hokejisté LA Kings. Už v roce 2013 tuto událost vidělo osm a půl milionu diváků na celém světě, což bylo o dva miliony víc, než je průměrná sledovanost zápasů o hokejový Stanley Cup. Loni už se sledovanost pohybovala v desítkách milionů.

Stanou se počítačové hry součástí příštích olympiád? Vsaďte se, že ano

Stanou se počítačové hry součástí příštích olympiád? Vsaďte se, že ano

E-sporty zkrátka rostou a nevypadá to, že by se tento vzestup měl v brzké době zastavit. Není těžké si představit velké akce na stále větším počtu stadionů a jednou možná začnou vznikat mnohatisícové arény speciálně pro elektronické sporty.

Cíl: získat prostor a uznání

Jednou z největších výzev pro e-sporty je vymanit se z vlastního světa a vkročit do mainstreamové popkultury. To znamená (mimo jiné) dostat se víc na televizní obrazovky. Bude to ale asi běh na dlouhé trati, než se budou moci rovnat s tradičními sporty. Další metou by mělo být získání mezinárodního uznání ze strany oficiálních sportovních orgánů jako je například Mezinárodní olympijský výbor, a to bude nesmírně složité.

Vzhledem k tomu, že počet hráčů a diváků elektronických sportů stále stoupá, je pravděpodobné, že se s profesionálními e-sportovci budeme setkávat stále častěji a brzy budou vnímáni podobně jako ti „normální.“ A jakmile dosáhnou e-sporty srovnatelného kulturního dosahu, jaký mají běžné sporty, je docela možné, že je začnou ve sledovanosti předstihovat. I když to určitě bude trvat ještě roky, ne-li desetiletí, vypadá to, že vývoj k tomuto stavu směřuje…

Foto: Profimedia.cz

Nejčtenější články

Takto vypadá nejsilnější český tým ve hře NHL 20. Nevešel se do něj Hertl ani Voráček

Takto vypadá nejsilnější český tým ve hře NHL 20. Nevešel se do něj Hertl an…

NHL odstartovala. Do letošního ročníku zasáhne i řada českých hokejistů, jejichž výkony se vyplatí sledovat. Kteří nakonec budou ti nejlepší?

6.  10.  2019 |
O kom se mluví. Podívejte se, kteří brankáři by mohli posílit hokejovou Spartu

O kom se mluví. Podívejte se, kteří brankáři by mohli posílit hokejovou Spar…

Sparta má jednu z nejkvalitnějších extraligových brankářských dvojic. Jenže duo Matěj Machovský a Jakub Sedláček dohromady v šesti zápasech dostalo už 18 branek, což je hodně. Jak tento problém pražský klub vyřeší?

23.  9.  2019 | | 3 N/A
9 Čechů, kteří prošli draftem ve stejném roce jako Jaromír Jágr, ale nikdy nehráli v NHL

9 Čechů, kteří prošli draftem ve stejném roce jako Jaromír Jágr, ale nikdy n…

Je tomu už 29 let, co byl Jaromír Jágr draftován do NHL. Jedničkou se tehdy stal Owen Nolan, český útočník šel na řadu jako pátý. Ve stejném roce však bylo draftováno ještě dalších 15 českých hokejistů.

30.  9.  2019 |

Live výsledky

Live výsledky - Onlajny.com