Poté, co viděl před lety Američan Tim Jahnigen v televizním dokumentu záběry dětí ze súdánského Dárfúru, které hrály na rozbitých ulicích fotbal s balony vyrobenými z odpadků a provázků, dostal nápad. Vymyslel nezničitelný míč.
Dárfúr se stal v minulosti symbolem genocidy, války a krvavého řádění islamistů. Život v zubožené částí Súdánu však pokračuje i přes všechnu krutost dál. Ve chvílích, kdy jsou ulice aspoň zdánlivě bezpečné, na nich hrají děti fotbal.
Mladí fotbalisté se rychle naučili vyrábět balony z odpadků a všeho, co je po ruce. Míče, darované humanitárními organizacemi, totiž dlouho nevydrží a brzy jsou tak zničené, že se s nimi nedá hrát. Jahnigen, který pracoval na vývoji lékařské techniky, proto hledal způsob, jak vyrobit balon, jenž by vydržel hru v drsném prostředí na prachu a kamení.
Nakonec mu padly do oka populární sandály Crocs, které jsou vyrobeny z ethylen-vinylacetátu, což je speciální tvrdá pěna. Podobný materiál pod názvem PopFoam použil na výrobu nezničitelného míče.
Technologický vývoj stál pořádný balík peněz, které vynálezce neměl. Usmálo se na něho ale štěstí. O svém nápadu řekl slavnému hudebníkovi Stingovi, který vytáhl z kasy 300 tisíc dolarů potřebných na výzkum a výrobu prototypu.
Projekt dostal název „One World Football“ po jedné z písní, kterou Sting nazpíval v osmdesátých letech minulého století se skupinou Police. Přibližně rok trvalo Jahnigenovi najít správnou technologii. Pak vzal první vyrobené balony a vyrazil je otestovat. Samozřejmě do Afriky.
Nezničitelnými míči si poprvé začutali bývalí dětští vojáci ve Rwandě. Pár balonů vhodili ošetřovatelé do výběhu šelem v zoologické zahradě v jihoafrickém Johannesburgu a testovali, co s nimi provedou lví zuby a drápy. Celý rok měl jeden kousek na hraní německý ovčák.
Nový výrobek přežil bez větší újmy všechno. Dokonce i poté, co míč přejelo auto, vrátil se do původního tvaru.
Nejnovější generace balonů prý vydrží třicet let. Dosud se vyrobily miliony těchto míčů, které byly dodány do 185 zemí a odhadem si s nimi zahrálo přes sto milionů fotbalistů.
O odbyt má výrobce postaráno. Americká společnost General Motors před lety nakoupila více než milion kusů a darovala je dětem v zemích, kde nemají do čeho kopat. Tak docela nezištná aktivita od nadnárodního koncernu to ale nebyla. Firma si tím zajistila pěknou reklamní kampaň – na každém míči je totiž logo Chevroletu.
Zatímco však běžný kopačák jde vyrobit za dva a půl dolaru, ten nezničitelný je mnohokrát dražší. Cena by však měla klesat s množstvím vyrobených kusů. Míč se vyrábí v továrně na Tchai-wanu, která jich má měsíčně vyprodukovat několik desítek tisíc. Odbytiště nacházejí hlavně v Africe a v Asii.