„Nezničitelný“ kopačák pro chudé děti. Charita, nebo pouhopouhý byznys?

Poté, co viděl Američan Tim Jahnigen v televizním dokumentu záběry dětí ze súdánského Dárfúru, které hrály na rozbitých ulicích fotbal s balony vyrobenými z odpadků a provázků, dostal nápad. Vymyslel nezničitelný míč.

Dárfúr se stal před lety symbolem genocidy, války a krvavého řádění islamistů. Život v zubožené částí Súdánu však pokračuje i přes všechnu krutost dál. Ve chvílích, kdy jsou ulice aspoň zdánlivě bezpečné, na nich hrají děti fotbal.

Mladí fotbalisté se rychle naučili vyrábět balony z odpadků a všeho, co je po ruce. Míče, darované humanitárními organizacemi, totiž dlouho nevydrží a brzy jsou tak zničené, že se s nimi nedá hrát. Jahnigen, který pracuje na vývoji lékařské techniky, proto hledal způsob, jak vyrobit balon, jenž by vydržel hru v drsném prostředí na prachu a kamení.

Nakonec mu padly do oka populární sandály Crocs, které jsou vyrobeny z ethylen-vinylacetátu, což je speciální tvrdá pěna. Podobný materiál pod názvem PopFoam použil na výrobu nezničitelného míče.

Technologický vývoj stál pořádný balík peněz, které vynálezce neměl. Usmálo se na něho ale štěstí. O svém nápadu řekl slavnému hudebníkovi Stingovi, který vytáhl z kasy 300 tisíc dolarů potřebných na výzkum a výrobu prototypu.

Projekt dostal název „One World Football“ po jedné z písní, kterou Sting nazpíval v osmdesátých letech minulého století se skupinou Police. Přibližně rok trvalo Jahnigenovi najít správnou technologii. Pak vzal první vyrobené balony a vyrazil je otestovat. Samozřejmě do Afriky.

Nezničitelnými míči si poprvé začutali bývalí dětští vojáci ve Rwandě. Pár balonů vhodili ošetřovatelé do výběhu šelem v zoologické zahradě v jihoafrickém Johannesburgu a testovali, co s nimi provedou lví zuby a drápy. Celý rok měl jeden kousek na hraní německý ovčák.

Nový výrobek přežil bez větší újmy všechno. Dokonce i poté, co míč přejelo auto, vrátil se do původního tvaru.

Nejnovější, už pátá generace balonů, prý vydrží třicet let. Dosud se vyrobilo na dva miliony těchto míčů, které byly dodány do 185 zemí a odhadem si s nimi zahrálo 60 milionů fotbalistů.

O odbyt má výrobce postaráno. Americká společnost General Motors nakoupila více než milion kusů a darovala je dětem v zemích, kde nemají do čeho kopat. Tak docela nezištná aktivita od nadnárodního koncernu to ale nebyla. Firma si tím zajistila pěknou reklamní kampaň – na každém míči je totiž logo Chevroletu.

Zatímco však běžný kopačák jde vyrobit za dva a půl dolaru, ten nezničitelný je mnohokrát dražší. Cena by však měla klesat s množstvím vyrobených kusů. Míč se vyrábí v továrně na Tchai-wanu, která jich má měsíčně vyprodukovat několik desítek tisíc. Odbytiště nacházejí hlavně v Africe a v Asii.

Doporučujeme

Články odjinud