V posledních letech nebývalo zvykem, že by startovní rošt v šampionátu Formule 1 mezi jednotlivými ročníky prošel tak výraznou obměnou. Letos, kdy mistrovství světa slaví 75. výročí od svého oficiálního vzniku, však pokračující generační obměna udeřila naplno. V akci tak můžeme vidět celou řadu talentovaných mladíků, kteří se v budoucnu mají stát novými hvězdami.
Zákulisní souboje o sedačky v nejprestižnějším motoristickém šampionátu jsou každoročně velmi vypjaté, v posledních letech ale jednotlivé týmy čím dál častěji sázejí na neokoukané, mnohdy teprve náctileté talenty. Pár takových na startovním roštu ostatně najdeme i letos. Jak se jim zatím po odjetí deseti Velkých cen daří? V následujících kapitolách najdete sedm mladíků, kteří letos zahájili svou dráhu v kokpitu Formule 1.
Pokračování 2 / 8
Jack Doohan (Alpine – 0 bodů)

Ve Formuli 1 se nestačil ani pořádně rozkoukat a už o svou sedačku přišel. Syn legendárního motocyklového závodníka Micka Doohana si v kokpitu vozu stále Alpine poprvé zazávodil už v Abú Dhabí v listopadu, letos se pak měl stát plnohodnotným kolegou týmové jedničky Pierra Gaslyho. Jenže nebylo mu dáno. Stihl jen šest závodů, nejlepšího výsledku dosáhl v březnu v Číně, kde po diskvalifikaci tří soupeřů skončil na 13. místě.
Naposledy se představil v květnu v Miami, kde z hlavního závodu odstoupil po kolizi už po prvním kole. Následně tým Alpine převzal svérázný šéf Flavio Briatore, který na Doohanovo místo dosadil svého chráněnce Franca Colapinta a Australanova kariéra ve Formuli 1 tím minimálně dočasně skončila.
Foto: Profimedia.cz
Pokračování 3 / 8
Franco Colapinto (Alpine – 0 bodů)

Dvaadvacetiletý Argentinec ve Formuli 1 debutoval již vloni, kdy na podzim ve stáji Williams nahradil Američana Logana Sargeanta. V jeho rodné zemi se kolem toho strhl poprask, mnozí v něm viděli následovníka legendárního Juana Manuela Fangia, či Brazilce Ayrtona Senny. Ze začátku svými výkony zaujal, následovaly však nevynucené havárie a Colapintovy akcie zase rychle klesly.
Pro letošní sezonu se rodák z města Pilar u Buenos Aires stal rezervním pilotem Alpinu, již před sezonou se ale spekulovalo o jeho výměně za Jacka Doohana. K té nakonec došlo po šesti odjetých závodech, že by ale Colapintovy výsledky byly výrazně lepší, se zatím říct nedá. Ze čtyř velkých cen dojel nejlépe 13. v Monaku a v Kanadě.
Foto: Profimedia.cz
Pokračování 4 / 8
Gabriel Bortoleto (Kick Sauber – 0 bodů)

Tým Sauber prochází přechodnou sezonou před plánovaným převzetím automobilkou Audi pro sezonu 2026. Již letos ale došlo ke kompletní výměně jezdecké sestavy, když finsko-čínské duo Bottas – Zhou nahradil veterán Nico Hülkenberg s dvacetiletým mladíkem Gabrielem Bortoletem.
Talentovaný Brazilec, který má z předchozích let na kontě tituly v juniorských sériích Formule 3 i Formule 2, zatím prochází fází sbírání zkušeností, což se v jednom z nejslabších vozů na roštu odráží i na výsledcích. V posledních závodech se ale i jeho potenciál začíná ukazovat. Na body však zatím nedosáhl, nejlepší výsledek zajel ve Španělsku, kde skončil dvanáctý.
Foto: Profimedia.cz
Pokračování 5 / 8
Liam Lawson (Red Bull Racing / Racing Bulls – 4 body)

Třiadvacetiletý Novozélanďan úplným nováčkem ve Formuli 1 není, epizodně do ní nakoukl už v letech 2023 a 2024. Svými výkony zaujal a letos tak konečně dostal šanci pro kompletní sezonu. A to rovnou v pozici, která je pravděpodobně tou vůbec nejsložitější – v Red Bullu po boku šampiona Maxe Verstappena. A angažmá ve favorizované stáji se mu proměnilo v noční můru.
V prvních dvou závodech sezony v Austrálii a Číně se Lawson pohyboval na úplném dně pořadí, nedařilo se mu v kvalifikacích ani v závodech. A vedení Red Bullu, známé svým nekompromisním zacházením se svými piloty, tak zasáhlo už po dvou Velkých cenách. Lawsona nahradil japonec Yuki Tsunoda, Novozélanďan od té doby jezdí v béčkovém týmu Racing Bulls.
Na body zatím dosáhl jednou, když dojel osmý v Monaku. Zůstává však výrazně ve stínu svého týmového kolegy Hadjara. A Tsunoda? Ten v mizérii týmových kolegů Maxe Verstappena pokračuje a vše nasvědčuje, že mu sedačka druhého Red Bullu zůstane podobně zakletá, jako v minulosti Gaslymu, Albonovi, či Pérezovi.
Foto: Profimedia.cz
Pokračování 6 / 8
Oliver Bearman (Haas – 6 bodů)

Také on si již světový šampionát F1 vyzkoušel loni, když coby rezervní jezdec zaskočil ve Ferrari a Haasu. A ukázal tak svůj obrovský potenciál, který mu v druhém jmenovaném týmu vynesl plnohodnotný kontrakt pro sezonu 2025. Dvacetiletý Brit se učí, na týmového kolegu Estebana Ocona to zatím nestačí, ale záblesky geniality přesto sem tam ukazuje. Bodoval zatím třikrát, nejlépe se umístil na osmém místě v Číně, kde zároveň předvedl hned několik vynikajících předjížděcích manévrů.
Foto: Profimedia.cz
Pokračování 7 / 8
Isack Hadjar (Racing Bulls – 21 bodů)

Jedno z nejpříjemnějších překvapení letošní sezony. Od dvacetiletého Francouze se přitom příliš nečekalo, jeho angažmá bylo potvrzeno jako jedno z posledních. Jenže Hadjar zatím ukazuje, že ti, kteří o jeho místě ve Formuli 1 pochybovali, se šeredně spletli.
V týmu Racing Bulls porážel zkušenějšího Tsunodu a momentálně i Lawsona – a ne o málo. V deseti závodech hned pětkrát bodoval, nejvíce v Monaku, kde dojel šestý. Není tak divu, že se o něm začíná mluvit, jako o jednom z hlavních adeptů na sedačku v Red Bullu pro příští sezonu. Otázkou však je, byla by to pro Hadjarovu kariéru vůbec dobrá zpráva?
Foto: Profimedia.cz
Pokračování 8 / 8
Andrea Kimi Antonelli (Mercedes – 63 bodů)

Nahradit sedminásobného šampiona Lewise Hamiltona teprve osmnáctiletým nováčkem? Nemyslitelné. Ledaže by šlo o opravdu mimořádný talent. A tím Antonelli bezesporu je. V mládí vyhrával ve všem, do čeho sedl a pozornost velkých hráčů světového motorsportu si získal již ve velmi útlém věku. Mnozí dokonce tvrdí, že takový potenciál naposledy viděli v Maxu Verstappenovi.
Když Hamilton před rokem oznámil, že v roce 2025 přestoupí do Ferrari, Mercedes vsadil právě na mladého Itala. A zatím se zdá, že risk se vyplácí. Antonelli sice nemá tempo výrazně zkušenějšího kolegy George Russela, pravidelně však sbírá body, a hlavně cenné zkušenosti. Čekalo se, jak zareaguje na protrápené víkendy v Imole, Monaku a Španělsku, kde se potýkal s řadou různých problémů. Odpověď přišla v podobě premiérového umístění na stupních vítězů v Kanadě.
Našlápnuto tedy má rodák z Boloni skvěle, zdali svůj obří potenciál v budoucích letech naplní, ukáže čas.
Foto: Profimedia.cz